Η Sucker Punch Productions επιστρέφει με το Ghost of Yotei, τη νέα αποκλειστικότητα του PlayStation 5 που επεκτείνει – αλλά και επαναπροσδιορίζει – την κληρονομιά που άφησε πίσω του το Ghost of Tsushima.
Το Ghost of Tsushima, ο αποκλειστικός τίτλος του PlayStation 4 που κυκλοφόρησε το 2020 και που αργότερα βρήκε τον δρόμο του και στα PlayStation 5 και PC, αποτελεί ίσως τον πιο κερδοφόρο τίτλο που έχει κυκλοφορήσει η Sony. Με κόστος περίπου τα 60 εκατομμύρια δολάρια, κατάφερε να αποφέρει κέρδη στον Ιαπωνικό κολοσσό κοντά στα 400 εκατομμύρια δολάρια, μέσα από τις 13 εκατομμύρια συνολικά πωλήσεις που είχε πετύχει. Όπως είναι λογικό, η Sony δεν θα μπορούσε να αφήσει στον πάγο μια τέτοια σειρά και έτσι πέντε χρόνια αργότερα μπορεί να μην έχουν μια άμεση συνέχεια της ιστορίας του Jin Sakai, αλλά μια νέα ιστορία, ενός διαφορετικού “Φαντάσματος”.

Το Ghost of Yotei διαδραματίζεται το 1603, στην περιοχή Έζο, περίπου 300 χρόνια μετά τα γεγονότα του Ghost of Tsushima. Η πρωταγωνίστρια, η Atsu, είναι μια μοναχική κυνηγός επικηρυγμένων, που επέζησε από μια φρικτή επίθεση πριν από δεκαέξι χρόνια, όταν έξι αδίστακτοι εγκληματίες, γνωστοί ως οι Yοtei Six, εισέβαλαν στο σπίτι της, σκότωσαν την οικογένειά της και την άφησαν να πεθάνει. Με το σώμα της σημαδεμένο από το παρελθόν και το πνεύμα της εμποτισμένο με εκδίκηση, η Atsu επιστρέφει στους πρόποδες του βουνού Yotei για να κυνηγήσει, έναν προς έναν, τους υπαίτιους της τραγωδίας της.
Η ιστορία της Atsu ξεδιπλώνεται με έναν αρκετά ώριμο τρόπο, χωρίς να υπάρχουν περιττές παρεκκλίσεις από τον κεντρικό της στόχο. Από την εισαγωγή μέχρι το φινάλε, η αφήγηση παραμένει συνεπής στον πυρήνα της, προχωρώντας με καθαρή πρόθεση και φυσική εξέλιξη. Δεν αναλώνεται σε τεχνητές καθυστερήσεις ούτε επιδιώκει να παρατείνει τον χρόνο με περιεχόμενο που δεν εξυπηρετεί τον σκοπό της. Το ίδιο το παιχνίδι και η ομορφιά του Έζο σε προκαλεί να το εξερευνήσεις σπιθαμή προς σπιθαμή, γιατί σε κάθε γωνία του χάρτη θα υπάρχει σίγουρα μια δευτερεύουσα δραστηριότητα.
Οι δευτερεύουσες δραστηριότητες στο Ghost of Yotei δεν είναι άλλες από τις γνωστές θερμές πηγές όπου αυξάνουν την ζωή της Atsu, οι στόχοι μπαμπού που αυξάνουν το focus, ναούς καλά κρυμμένους και ξεχασμένους από τον χρόνο οι οποίοι θα σας επιβραβεύσουν με διάφορα φυλακτά και φυσικά διάφορους NPCs που θα σας δώσουν δευτερεύουσες αποστολές. Υπάρχουν αρκετές από αυτές στο Ghost of Yotei, αλλά σίγουρα οι πιο ενδιαφέρουσες από αυτές αφορούν το κυνήγι διάφορων επικηρυγμένων κακοποιών. Εδώ καλείται η Atsu να δεχτή την εκάστοτε επικήρυξη από τον πίνακα που υπάρχει σε κάθε χωρίο ή πανδοχείο και να ξεκινήσει μια έρευνα για να βρει που είναι ο κακοποιός που αναζητεί.

Η διάρκεια της βασικής ιστορίας μπορεί να ξεπεράσει τις 40 ώρες και είναι απολύτως δικαιολογημένη, γεμάτη ουσία, ρυθμό και αίσθηση προόδου, κάνοντας την εμπειρία πλήρη και ουσιαστική από κάθε άποψη. Βέβαια αν κάποιος θελήσει να ανακαλύψει όλα τα μυστικά που κρύβονται κάτω από τον ίσκιο του Yotei θα πρέπει να αφιερώσει περίπου 60 με 65 ώρες.
Η μάχη αποτελεί σαφώς ένα από τα πιο καλοδουλεμένα σημεία του Ghost of Yotei, εμπλουτισμένη με ποικιλία τόσο σε κύρια όσο και σε βοηθητικά όπλα. Υπάρχουν σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις σε σχέση με τον προκάτοχο, με τις πιο σημαντικές να είναι η αφαίρεση των στάσεων, των τρόπων δηλαδή που κρατούσε ο Jin το σπαθί του για να αντιμετωπίσει τους διαφορετικούς τύπους εχθρών.
Πλέον η Atsu έχει στην κατοχή της διαφορετικά όπλα, τα οποία έχουν διαφορετική επίδραση πάνω στους εχθρούς, βάσει το όπλο που κρατάνε και αυτοί φυσικά. Το βασικό της όπλο αποτελεί φυσικά το κατάνα, ενώ διαθέτει ακόμη διπλό κατάνα, δόρυ, odachi και το Kusarigama. Φυσικά από το οπλοστάσιο της δεν γίνεται να λείπουν και διάφορα άλλα βοηθητικά εργαλεία, όπως το η φωτιά του Oni που βάζει για λίγη ώρα φωτιά στα βασικά της όπλα, κουνάι, βόμβες φωτιάς, βόμβες καπνού, κλπ.

Τέλος, η Onryo έχει και τα δύο γνωστά τόξα στην κατοχή της που γνωρίσαμε στο Ghost of Tsushima και επιπλέον έχουν προστεθεί και δύο πυροβόλα όπλα, ένα Tanegashima (ιαπωνικό μουσκέτο) και ένα πιστόλι. Ενδιαφέρον αποτελεί και η δυνατότητα πλέον να μπορεί η Atsu να σηκώνει διάφορα όπλα που έχουν πέσει από τους εχθρούς ή που βρίσκονται σκαλωμένα σε διάφορους οπλοβαστούς και να τα εξαπολύει εναντίων τους.
Για κάθε ένα από τα παραπάνω όπλα ή εργαλεία, η Atsu θα χρειαστεί να βρει τον εκάστοτε δάσκαλο του, όπου και θα την διδάξει πως να τα χρησιμοποιήσει στη μάχη. Αυτό γίνεται μέσα από διάφορες δευτερεύουσες αποστολές, οι οποίες δεν καταφέρνουν να πνίξουν, να κουράσουν και να φέρουν την αίσθηση στον παίκτη ότι παρεκκλίνει από τον βασικό στόχο της πρωταγωνίστριας μας.
Όπως στο Ghost of Tsushima έτσι και στο Ghost of Yotei, η τεχνητή νοημοσύνη των εχθρών κινείται σε πολύ μέτρια επίπεδα, ακόμη και στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας. Υπάρχουν στιγμές που μπορεί να πολεμάμε μερικούς εχθρούς σε κάποιο στρατόπεδο και κάποιοι άλλοι που βρίσκονται σχεδόν δίπλα μας να μην αντιλαμβάνονται τις φωνές, τον ήχο από τα κατάνα, τις εκρήξεις και γενικά την σφαγή που γίνεται δίπλα τους. Ακόμη και προς τα μέσα προς τέλους του Ghost of Yotei, όπου οι εχθροί ενισχύονται με δυνατότερες πανοπλίες, όπλα και κάθε ένας απαιτεί διαφορετική στρατηγική ή τρόπο προσέγγισης, ωστόσο AI παραμένει στάσιμη.

Το Ghost of Yotei εντυπωσιάζει από τα πρώτα του λεπτά με τη σκηνοθεσία και τη χρήση του φυσικού τοπίου, δημιουργώντας ένα κόσμο που δεν είναι απλώς όμορφος, αλλά και ζωντανός και η τεχνολογία του PlayStation 5 αξιοποιείται στο έπακρο. Δυναμικός φωτισμός, ρεαλιστικά καιρικά φαινόμενα, βλάστηση που αντιδρά στον άνεμο, ακόμη και λεπτομέρειες στον τρόπο που το φως διαπερνά τα δέντρα ή αντανακλάται στο χιόνι.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στο σύστημα φωτισμού που προσαρμόζεται δυναμικά, αλλά και στην αίσθηση “πίνακα ζωγραφικής” που χαρακτηρίζει ορισμένα τοπία, κάτι που ενισχύεται και από τα εναλλακτικά φίλτρα εικόνας όπως το Kurosawa. Αξίζει να αναφερθεί πως το UI (User Interface) του Ghost of Yotei παραμένει ελάχιστο, ώστε να μη διακόπτει τη βύθιση στο φυσικό περιβάλλον.
Τεχνικά, το Ghost of Yotei τρέχει άψογα, με επιλογές ανάμεσα σε performance και fidelity modes, ανάλογα με τις προτιμήσεις του παίκτη (υψηλό frame rate ή καλύτερη ανάλυση), ενώ η έκδοση για PlayStation 5 Pro προσφέρει ray tracing με υψηλή σταθερότητα. Ο χειρισμός αξιοποιεί τις δυνατότητες του DualSense, από τους ήχους του shamisen μέχρι την αίσθηση πίεσης στα adaptive triggers, καθιστώντας την εμπειρία όσο πιο απτική και αισθητηριακή γίνεται. Τέλος, οι χρόνοι φόρτισης όπως ή έναρξη του παιχνιδιού ή το fast travel είναι μηδαμινοί, ξεπερνώντας σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και τους αντίστοιχους του Death Stranding 2.

Ο ηχητικός τομέας του Ghost of Yotei αποτελεί έναν από τους πιο διακριτικούς αλλά ουσιαστικούς πυλώνες της ατμόσφαιράς του. Το soundtrack κινείται σε πιο εσωστρεφούς, μελαγχολικούς ρυθμούς. Eπιλέγει να γεμίζει τις σιωπές του Ezo με μουσικά θέματα βασισμένα σε παραδοσιακά ιαπωνικά όργανα, όπως τα shamisen, shakuhachi και taiko, προσφέροντας έναν διαρκή διάλογο ανάμεσα στο περιβάλλον και την ψυχολογία της Atsu. Οι συνθέσεις δεν επιβάλλονται αλλά συνοδεύουν, λειτουργώντας περισσότερο ως συναισθηματικός καμβάς.
Ταυτόχρονα, η χρήση του 3D ήχου στο PlayStation 5 είναι αξιοσημείωτη. Από το τρίξιμο του χιονιού κάτω από τα πατήματα της Atsu, μέχρι τους απόηχους μιας μάχης που συμβαίνει σε άλλη γωνιά του στρατοπέδου, όλα αποδίδονται με εξαιρετική ακρίβεια. Οι περιβαλλοντικοί ήχοι, όπως ο άνεμος, τα πουλιά, το νερό δεν είναι διακοσμητικοί, αλλά μέρος της εμπειρίας. Το αποτέλεσμα είναι ένα ηχητικό τοπίο που ενισχύει απόλυτα τη βύθιση και την αυθεντικότητα του κόσμου.
Η Erika Ishii, η ηθοποιός δηλαδή πίσω από τον χαρακτήρα της Atsu, κατάφερε μάλλον να παίξει τον ρόλο της ζωής της. Η ερμηνεία της στο Ghost of Yotei, ειδικά στα Ιαπωνικά, είναι εντυπωσιακή, ενώ τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως η Sony για ακόμη μια φορά αναγνωρίζει την αγάπη και την αφοσίωση του Ελληνικού κοινού στο brand του PlayStation, προσφέροντας μας ακόμη μια μοναδική εμπειρία από τα PlayStation Studios, υποτιτλισμένη πλήρως στα Ελληνικά.

Εν κατακλείδι, το Ghost of Yotei καταφέρνει να είναι ένας άξιος διάδοχος της σειράς, διορθώνοντας και εμπλουτίζοντας ακόμη περισσότερο ότι μας έκανε να αγαπήσουμε στο Ghost of Tsushima. Με μια πιο σκοτεινή, προσωπική αφήγηση και έναν ατμοσφαιρικά κινηματογραφικό κόσμο, ο τίτλος επιλέγει να μη βασιστεί στην ανακύκλωση επιτυχημένων μοτίβων, αλλά να χτίσει κάτι δικό του, πιο στοχαστικό, πιο σκληρό και ταυτόχρονα πιο ανθρώπινο. Η Atsu δεν είναι ηρωίδα παραμυθιού, είναι μια πληγωμένη ψυχή που σέρνει το βάρος του παρελθόντος της μέσα σε έναν αφιλόξενο αλλά πανέμορφο κόσμο.
Το Ghost of Yotei μας παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρία, για τις ανάγκες του Review.
